Skocz do zawartości
Zaloguj się, aby obserwować  
fighter

Serwery Dedykowane I Vps - Dla Kogo Właściwie Te Usługi?

Polecane posty

Witam wszystkich, to mój pierwszy post tutaj.

 

Jaki jest profil, przykład i gdzie szukać klienta na usługę typu serwer dedykowany lub wirtualny (np. oparty na Xen)?

 

Rozważam założenie własnej działalności, która mogłaby początkowo polegać na administrowaniu kilkoma serwerami przy założeniu, że dostarczam miejsce w porządnej serwerowni i sprzęt (załóżmy, że mam to bez kosztów dopóki nie stanę na nogi).

Ponieważ tym się zajmuję zawodowo i mam odpowiednie wykształcenie, myślę, że technicznie dałbym radę. Chciałbym raczej (i ponieważ działam w pojedynkę, to muszę) postawić na niewielką grupę klientów i utrzymywać z nimi dobry kontakt na zasadzie "klient nasz pan".

Mam już prawie 30 na karku i chcę wreszcie zacząć pracować na własne konto.

 

Natomiast nurtuje mnie pytanie czy i w jaki sposób znajdę klientów. Raczej nie dam rady samemu dobrze obsługiwać klikudziesięciu-kilkuset klientów na wirtualnych kontach www/email, ale przede wszystkim ceny takich kont są obecnie tak niskie, że nie wyszedłbym na swoje (interesuje mnie zysk kilka tys. miesięcznie, bo to zapewniłoby mojej firmie jakiś rozwój).

 

Dlatego zastanawiam się nad obsługa indywidualnych klientów.

Do czego ludzie zwykle używają VPS-a lub serwera dedykowanego (poza dalszym resellingiem)?

Do czego właściwie jest ludziom najczęściej potrzebny VPS - czy chodzi im o jakieś aplikacje własne czy po prostu o swobodę przy cenie niższej niż za serwer dedykowany?

 

Jaką kwotę można wg was sensownie zażądać miesięcznie za serwer powiedzmy 2xXeon, 2Gb RAM, RAID SCSI, załóżmy, że bez limitu transferu (lub jakiś limit z górnej półki - jaki to?). Zakładam w cenie remote hands 24h i czas usunięcia awarii sprzętowej powiedzmy 6h.

Albo inaczej - współpraca z firmą polega na zasadzie: my chcemy serwer, ma działać i udostępniać to i to, a pan administruje głównym systemem (czyli np. nie zakładam kont, ale np. jestem odpowiedzialny za patche, itp.) - jak cos takiego wycenić przy identycznym założeniu sprzętowym jak wyżej?

 

I najważniejsze - czy wg was jest popyt obecnie na tego typu usługę? Gdzie szukać klientów?

 

Dzięki za wszelką pomoc i pozdrawiam.

 

-fighter

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jaki jest profil, przykład i gdzie szukać klienta na usługę typu serwer dedykowany lub wirtualny (np. oparty na Xen)?

Duze serwisy WEB 2.0. Gdzie szukac? W Internecie oczywiscie. Jest takie forum, gdzie mozna sie oferowac i czesto padaja pytania nt. takich wlasnie uslug. Nazwa akurat wyleciala mi z glowy, ale to na bank cos z webhostingtalk w nazwie.

 

Chciałbym raczej (i ponieważ działam w pojedynkę, to muszę) postawić na niewielką grupę klientów i utrzymywać z nimi dobry kontakt na zasadzie "klient nasz pan".

W pojedynke? Prawa Murphy'ego i hosting bardzo sie lubia... Jak zawalisz Sylwestra, Wigilie i pare nocek to zrozumiesz. Nie dasz rady (bo nie kazdy problem da sie rozwiazac w godzine, czasem trzeba ich np. 50, zeby znalezc rozwiazanie, ktore pozniej bedziesz aplikowac w 10 min, ale ten pierwszy zje Ci wlasnie tyle czasu) byc na zawolanie 24h, a bez takiego supportu zapomnij o...

 

(interesuje mnie zysk kilka tys. miesięcznie, bo to zapewniłoby mojej firmie jakiś rozwój).

...taaaakim zysku (na lep). Wogole z oplacalnoscia firm hostingowych wydaje sie byc cieniutko. Skad to wiem? Bo raz w miesiacu dostajemy oferte od srednich ISP z propozycja kupna, ceny sa atrakcyjne. Prosimy o wiecej danych i okazuje sie, ze nagle z paruset klientow pod odliczeniu kosztow masz 10 tys czystego zysku rocznie. To bardzo malo.

 

 

Jaką kwotę można wg was sensownie zażądać miesięcznie za serwer powiedzmy 2xXeon, 2Gb RAM, RAID SCSI, załóżmy, że bez limitu transferu (lub jakiś limit z górnej półki - jaki to?). Zakładam w cenie remote hands 24h i czas usunięcia awarii sprzętowej powiedzmy 6h.

.pl, .eu czy .us - cenu ruchu sa przeciez rozne.

 

Albo inaczej - współpraca z firmą polega na zasadzie: my chcemy serwer, ma działać i udostępniać to i to, a pan administruje głównym systemem (czyli np. nie zakładam kont, ale np. jestem odpowiedzialny za patche, itp.) - jak cos takiego wycenić przy identycznym założeniu sprzętowym jak wyżej?

Ciezko - im wiecej klientow, tym koszt pomocy spada (bo masz narzedzia i duzo ticketow bedzie podobnych etc.), w przypadku indywidualnych userow zastosuj niesmiertelna stawke 50 PLN / h, ale praktyka zweryfikuje, jak bardzo sie przy tej kwocie pomylilem (a myle sie na pewno, tylko nie wiem jak bardzo).

 

I najważniejsze - czy wg was jest popyt obecnie na tego typu usługę? Gdzie szukać klientów?

Jest - 2-3x na tydzien mamy pytania: Mam phpbb by przemo, robie 100 GB ruchu, mam do tego strone na mambo, robi 40 GB ruchu, czy moge to u was hostowac (za 250 PLN / rok...). To sie nie nadaje na shared, to sie wlasnie nadaje na to, co Ty chcesz oferowac.

 

Powodzenia - trzymam kciuki za przemyslane, poparte wikliwa analiza przedsiewziecia!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Bartosz Gadzimski

Wojtek już dużo wyjaśnił, dodam że serwery dedykowane są dla ludzi, którzy potrzebują dużej stabilności i często dostępu do niestandardowych usług np. java, python, ruby. (VPS to tańsza wersja serwera dedykowanego).

 

Co do zadanego kilka razy pytania jak znajdę klientów to ogólnie pytanie marketingowe, polecam książki z serii marketing partyzancki. Pewnie taki będzie trzeba zastosować np (zdobywanie klientów małymi kosztami): http://onepress.pl/ksiazki/mpdofi.htm oraz wiele po wpisaniu w wyszukiwarce partyzancki

 

Pozdrawiam,

Bartek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za sensowne odpowiedzi.

 

Duze serwisy WEB 2.0. Gdzie szukac? W Internecie oczywiscie. Jest takie forum, gdzie mozna sie oferowac i czesto padaja pytania nt. takich wlasnie uslug. Nazwa akurat wyleciala mi z glowy, ale to na bank cos z webhostingtalk w nazwie.

Wiem, że to pytanie bardzo ogólne, ale jaka cena usługi "serwer dedykowany" byłaby wg was sensowna na dzisiejszym rynku, załóżmy dla uproszczenia, że infrastruktura, serwer oraz parametry łącza krajowego i zagranicznego serwerowni są b. dobre (jak na polskie warunki). Natomiast support, mimo moich najlepszych starań byłby raczej standard niż premium, z opisanych przeze mnie wcześniej względów.

(staram się po prostu oszacować zyski i koszty, żeby zobaczyć, czy to ma sens)

 

Jest - 2-3x na tydzien mamy pytania: Mam phpbb by przemo, robie 100 GB ruchu, mam do tego strone na mambo, robi 40 GB ruchu, czy moge to u was hostowac (za 250 PLN / rok...). To sie nie nadaje na shared, to sie wlasnie nadaje na to, co Ty chcesz oferowac.

Czyli wiem z góry, że z czegoś takiego nie wyżyję (chyba, że będzie w tym chodzić bardziej o outsourcing administracji do mnie, niż o sprzęt i postawienie na nim gotowej, bezobsługowej w sumie usługi). Pozostają więc typowe serwery dedykowane.

 

I jeszcze jedno pytanie - czego najczęściej klienci dedyk./vps oczekują od administratora w sensie zakresu obowiązków?

Czy większości klientom "wystarczy" dostarczyć serwer z zainstalowanym wstępnie systemem, zdalnym managementem i konsolą po ssh (czyli setup, którego nie mogą zepsuć na dobre) oraz procedurami rozwiązywania awarii sprzętowych oraz odtwarzania całości instalacji po mojej stronie czy raczej oczekują bieżącej administracji?

Pierwszy przypadek jest oczywiście dla mnie lepszy ale czy właśnie na takie usługi jest wg was popyt?

 

Dzięki,

 

-fighter

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

lepiej zwroc uwage na to co powiedzial rshmn

nie masz szans byc dostepny 24h/dobe swiatek piatek i niedziela

muszisz miec przynajmniej jedna osobe na zastepstwo a i tak zycie rodzinne bedzie kulec...

 

wg mnie klienci ktorych chcesz zdobyc beda oczekiwali twojej dostepnosci i szybkiej reakcji na awarie/ich prosby

 

sam mialem klopot ze znalezieniem dobrego administratora na mojego dedyka... ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
lepiej zwroc uwage na to co powiedzial rshmn

nie masz szans byc dostepny 24h/dobe swiatek piatek i niedziela

muszisz miec przynajmniej jedna osobe na zastepstwo a i tak zycie rodzinne bedzie kulec...

 

wg mnie klienci ktorych chcesz zdobyc beda oczekiwali twojej dostepnosci i szybkiej reakcji na awarie/ich prosby

 

sam mialem klopot ze znalezieniem dobrego administratora na mojego dedyka... ;)

Rozumiem - ale z innych wątków tutaj i z moich założeń wynika, że nie musiałby to być pełen support 24h i realnie mało kto go tak naprawdę oferuje - tzn. pełen support w godzinach powiedzmy 8-18, w pozostałych godzinach monitoring, remote hands + czas usunięcia usterki sprzętowej 6h jak pisałem. Czy to nie jest uczciwa i sensowna propozycja?

(pewnie lepiej znacie rynek - czyli klientów - a mnie tego brakuje właśnie - więc może doradzicie, czy założenie takiego SLA jest sensowne)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wiem, że to pytanie bardzo ogólne, ale jaka cena usługi "serwer dedykowany" byłaby wg was sensowna na dzisiejszym rynku, załóżmy dla uproszczenia, że infrastruktura, serwer oraz parametry łącza krajowego i zagranicznego serwerowni są b. dobre (jak na polskie warunki). Natomiast support, mimo moich najlepszych starań byłby raczej standard niż premium, z opisanych przeze mnie wcześniej względów.

(staram się po prostu oszacować zyski i koszty, żeby zobaczyć, czy to ma sens)

Serwer ded. o podanych przez Ciebie parametrach to ~12 tys netto (dell 1850), policz sobie leasing, koszty lacza, koszty supportu, dodaj marze -> cena gotowa.

 

Czyli wiem z góry, że z czegoś takiego nie wyżyję (chyba, że będzie w tym chodzić bardziej o outsourcing administracji do mnie, niż o sprzęt i postawienie na nim gotowej, bezobsługowej w sumie usługi). Pozostają więc typowe serwery dedykowane.

Wyzyjesz, niemniej im mniejszy jestes, tym wyzsze bedziesz mial ceny. Fenomen malutkich firemek z niskimi cenami to temat na osobny watek, bo na logike - im mniejszy jestes, tym wyzsze koszta. Jak masz duzo userkow, to koszt jednostkowy spada.

 

I jeszcze jedno pytanie - czego najczęściej klienci dedyk./vps oczekują od administratora w sensie zakresu obowiązków?

Absolutnie wszystkiego. Jak juz jest admin, to ma robic wszystko. Najlepiej za darmo.

 

Pierwszy przypadek jest oczywiście dla mnie lepszy ale czy właśnie na takie usługi jest wg was popyt?

Popyt jest na obie uslugi. Wiecej ludzi szuka pelnej administracji (dane tradycyjnie z naszej infolinii handlowej), jak ktos daje sobie z administracja rade to i bez problemu znajdzie dedyka - oferta jest bardzo bogata.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzięki ponownie.

 

Jak już pisałem, mogę przyjąć, że w początkowym okresie infrastrukturę (łącznie z remote hands ;-)) na kilka serwerów dedykowanych miałbym za darmo - po prostu myślę, że jest szansa, że mogę się dogadać z zaprzyjaźnioną serwerownią. Także pomińmy ten aspekt w kosztach.

 

Czy kwota 1.5k netto miesięcznie za taki serwer dedykowany wraz z podstawową administracją i supportem wg tego co pisałem to sensowna cena czy może mogłaby być spokojnie wyższa (jaka?) ?

 

Pozdrawiam,

 

-fighter

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Bartosz Gadzimski

Wszystko zależy jaki jest zakres administracji. Jest to śliski temat i trzeba to bardzo dokładnie określić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wszystko zależy jaki jest zakres administracji. Jest to śliski temat i trzeba to bardzo dokładnie określić.

OK - sorry, jeśli moje drążenie jest irytujące, ale muszę znać konkrety dotyczące kwot.

 

Zapytam inaczej - czy jeśli z firmą dogadam się w zakresie administracji tak, że obie strony będą zadowolone z zakresu moich obowiązków, to czy kwota 1.5 k netto/miesiąc za taki serwer dedykowany wg tego co pisałem wcześniej i z takim poziomem supportu jest ceną sensowną na dzisiejszy rynek, czy może cena mogłaby być wyższa (jaka?).

 

Pozdrawiam cierpliwych ;-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
OK - sorry, jeśli moje drążenie jest irytujące, ale muszę znać konkrety dotyczące kwot.
Badanie rynku to ciezka sprawa i nie mysl, ze uzyskane tu odpowiedzi dadza Ci wiecej niz podstawy do stworzenia porzadnego biznes planu.

 

Zapytam inaczej - czy jeśli z firmą dogadam się w zakresie administracji tak, że obie strony będą zadowolone z zakresu moich obowiązków, to czy kwota 1.5 k netto/miesiąc za taki serwer dedykowany wg tego co pisałem wcześniej i z takim poziomem supportu jest ceną sensowną na dzisiejszy rynek, czy może cena mogłaby być wyższa (jaka?).
Wszystko zalezy od tego co rozumiesz przez zaznaczony przeze mnie tekst... Niektorzy beda wymagali aby ich serwer po prostu dzialal i tutaj ta cena (w zaleznosci od przewidywanego transferu 'w cenie') jest chyba troche za wysoka. Niektorzy beda wymagali abys co chwile cos zmienial, byl na kazde zawolanie, itp. W takim przypadku cena wydaje sie byc za niska.

 

I mimo, ze zycze Ci sukcesu, to naprawde nie licz na to, ze taka jednoosobowa firma zarobisz pare tysiecy miesiecznie...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Badanie rynku to ciezka sprawa i nie mysl, ze uzyskane tu odpowiedzi dadza Ci wiecej niz podstawy do stworzenia porzadnego biznes planu.

 

Wszystko zalezy od tego co rozumiesz przez zaznaczony przeze mnie tekst... Niektorzy beda wymagali aby ich serwer po prostu dzialal i tutaj ta cena (w zaleznosci od przewidywanego transferu 'w cenie') jest chyba troche za wysoka. Niektorzy beda wymagali abys co chwile cos zmienial, byl na kazde zawolanie, itp. W takim przypadku cena wydaje sie byc za niska.

 

I mimo, ze zycze Ci sukcesu, to naprawde nie licz na to, ze taka jednoosobowa firma zarobisz pare tysiecy miesiecznie...

Dzięki za tą konkretną odpowiedź. Myślę, że jeśli uda mi się wynegocjować podstawy sprzętowe, to mam wiedzę i warunki, żeby solidnie obsługiwać w ten sposób na początku samodzielnie 1-2 firmy (takie, które w średni sposób obciążaja swojego admina).

Potem będę musiał wziąć osobę do pomocy i tu też mam juz wstępne plany - ale najpierw muszę mieć tego jednego czy dwóch klientów jako bazę.

Będę musiał uruchomić wszystkie kontakty... Ciekawe jakie szanse miałbym ogłaszając się tutaj na forum?

 

Pozdrawiam.

-fighter

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Więcej wydasz na remote-hands, niż na admina... Pozdr.

 

Sorry, że zrobię mały OT, ale jaką ty widzisz pensje dla administratora? Bo albo te remote-hands są strasznie drogie, albo ten administrator mało zarabia ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Sorry, że zrobię mały OT, ale jaką ty widzisz pensje dla administratora? Bo albo te remote-hands są strasznie drogie, albo ten administrator mało zarabia ;)

Jak pisałem: mogę przyjąć, że w początkowym okresie infrastrukturę (łącznie z remote hands ;-)) na kilka serwerów dedykowanych miałbym za darmo - po prostu myślę, że jest szansa, że mogę się dogadać z zaprzyjaźnioną serwerownią. Także pomińmy ten aspekt w kosztach.

Moja sytuacja jest więc specyficzna i w tym widzę swoją szansę.

 

Co do remote hands:

są serwerownie, gdzie 24h siedzi osoba odpowiedzialna za monitoring i można do niej przedzwonić i poprosić o przestawienie wajhy tu i tam. Normalnie taka usługa może kosztowaź np. 50zł. jednorazowo. W moim przypadku: patrz wyżej.

 

A administratorem z przyczyn ekonomicznych i z zawodu byłbym ja.

 

Ciekawi mnie, jaki byłby odzew na moją ofertę w odpowiednim dziale tutaj na forum, czy ktoś może to spróbować ocenić? (wiem, że na razie nie ma konkretów, ale pogdybać wieczorkiem czasem można)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jak pisałem: mogę przyjąć, że w początkowym okresie infrastrukturę (łącznie z remote hands ;-)) na kilka serwerów dedykowanych miałbym za darmo - po prostu myślę, że jest szansa, że mogę się dogadać z zaprzyjaźnioną serwerownią. Także pomińmy ten aspekt w kosztach.

Moja sytuacja jest więc specyficzna i w tym widzę swoją szansę.

 

Co do remote hands:

są serwerownie, gdzie 24h siedzi osoba odpowiedzialna za monitoring i można do niej przedzwonić i poprosić o przestawienie wajhy tu i tam. Normalnie taka usługa może kosztowaź np. 50zł. jednorazowo. W moim przypadku: patrz wyżej.

 

A administratorem z przyczyn ekonomicznych i z zawodu byłbym ja.

 

Ciekawi mnie, jaki byłby odzew na moją ofertę w odpowiednim dziale tutaj na forum, czy ktoś może to spróbować ocenić? (wiem, że na razie nie ma konkretów, ale pogdybać wieczorkiem czasem można)

 

Tak, tak - doczytałem. Raczej chodziło mi o to pytanie do rusela ;)

 

Ja ci mogę podsunąć przykład mojej osoby - jako dodatkowe zajęcie zajmowałem się serwerem dla jednej firmy. Maszynę mi dali, wstawili do serwerowni, ja miałem zainstalować system, opiekować się nim, i być dostępny pod mailem 3 razy w tygodniu od 20-21. Projekt trwał rok, może będzie trwał dalej :P Kasowałem 1500 zł netto za miesiąc po znajomości ;) (czytaj: mniej niż normalnie).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ja ci mogę podsunąć przykład mojej osoby - jako dodatkowe zajęcie zajmowałem się serwerem dla jednej firmy. Maszynę mi dali, wstawili do serwerowni, ja miałem zainstalować system, opiekować się nim, i być dostępny pod mailem 3 razy w tygodniu od 20-21. Projekt trwał rok, może będzie trwał dalej ;) Kasowałem 1500 zł netto za miesiąc po znajomości ;) (czytaj: mniej niż normalnie).

A widzisz, to pocieszajace. Ja też myślę o kwocie 1500 netto, tylko że wraz z serwerem i cala infrastrukturą - więc może za mało liczę? (choc był tu np. głos, że jeśli to miałoby być bez administracji, to jest to trochę za dużo (a jeśli z admin. to za mało ;-)), cenniki firm też by na to wskazywały, chociaż s. dedykowany o słabszych parametrach można już mieć za kilkaset zł.)

Czy ktos inny jeszcze moze podac jakies przyklady z życia z kwotami?

 

Dzięki!

 

P.S. Ta dostępność 3x w tygodniu 20-21 brzmi niegroźnie dla "lajkonika", ale pewnie niezły pain to był, co?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A widzisz, to pocieszajace. Ja też myślę o kwocie 1500 netto, tylko że wraz z serwerem i cala infrastrukturą - więc może za mało liczę? (choc był tu np. głos, że jeśli to miałoby być bez administracji, to jest to trochę za dużo (a jeśli z admin. to za mało ;-)), cenniki firm też by na to wskazywały, chociaż s. dedykowany o słabszych parametrach można już mieć za kilkaset zł.)

Czy ktos inny jeszcze moze podac jakies przyklady z życia z kwotami?

 

Dzięki!

 

P.S. Ta dostępność 3x w tygodniu 20-21 brzmi niegroźnie dla "lajkonika", ale pewnie niezły pain to był, co?

 

Wbrew pozorom nie ;) Tym bardziej, że dzień sobie sam wybierałem ;) Tu chodziło o specyficzną sprawę pomocy w konfiguracji klientów, które działały na tym serwerze. Jak zrobiłem dobrego manuala, to praktycznie w ogóle nie musiałem siedzieć.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

Zaloguj się, aby obserwować  

×