Takija 1 Zgłoś post Napisano Czerwiec 8, 2017 (edytowany) Dzień dobry forumowicze! Na podstawie "WHT - Ranking firm hostingowych" postanowiłem sprawdzić najpopularniejsze polskie firmy hostingowe (20 firm, które umożliwiają wybór kraju przy rejestracji), pod kątem stosowania dyrektywy unijnej 2008/8/CE - https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/telecommunications-broadcasting-electronic-services_en, która obowiązuje od 2015 roku. W uproszczeniu chodzi o tzw. Mini One Stop Shop, czyli jeżeli konsument z dowolnego kraju należącego do Unii Europejskiej, dokonuje zakupu w polskiej firmie, ta ma obowiązek sprzedać mu daną usługę elektroniczną (np. hosting) ze stawką podatku VAT obowiązującą w danym kraju konsumenta. Przykładowo, jeżeli klient jest z Wielkiej Brytani i kupuje hosting w polskiej firmie, ta ma obowiązek sprzedać mu go ze stawką podatku VAT wynoszącą 20% (taka stawka podatku jest w Wielkiej Brytani). Wyniki są fatalne. 4 firmy na 20 sprawdzonych radzą sobie z tym dorze. Są to firmy (kolejność losowa): Smarthost, Superhost, o12 i AZ. W przypadku AZ wygląda to różnie (jakby sypał się system). Raz liczy prawidłową stawkę, raz liczy 23% (stawka dla polski), tak samo z wyświetlaniem ostatecznej kwoty. Dodatkowo, w przypadku AZ i o12 dla krajów spoza polski i UE, naliczana jest stawka 23% (jak dla polski), a powinna ona wynosić 0% lub np (tutaj kwestia jest również dyskusyjna, na odrębny temat, jak to powinno robić się dla konsumentów spoza krajów UE). Co ciekawe, zauważyłem również, że część firm ma błędne stawki podatku VAT dla krajów UE (kolejność losowa): sprintdatacenter, IONIC i MyDevil - przykładowo, dla Rumuni stawka VAT wg. tych hostingów wynosi 24%, a faktycznie w Rumuni obowiązuje stawka 19% VAT. Zwróciłem uwagę na to, że błąd ten pojawia się czesto w firmach stosujących panel WHMCS, a więc i występuje on w większości marek hostingowych należących do grupy H88 S.A. Być może firmy te korzystają z jakiejś bazy, która ma nieaktualne dane. Wszystkie firmy, które były sprawdzane, zostały również zweryfikowane pod kątem posiadania VAT UE (widoczność w bazie VIES). 20 na 20 firm go posiada. Dużym zdziwieniem dla mnie jest, że tak duże (wręcz korporacje, wg. większości rankingów) firmy jak (kolejność losowa): Home i Nazwa nie stosują się do tych przepisów. Tym bardziej przypuszczam, że firmy te zatrudniają własnych księgowych oraz prawników, którzy powinni taki problem rozwiązać jeszcze przed wejściem w życie ustawy, a od tego czasu minęło już 2,5 roku. O pozostałych firmach już nawet nie wspominam. Pewnie niezły bałagan w związku z tym musi panować w dokumentacji księgowej. Resztę przemyśleń na ten temat pozostawiam Wam. Edytowano Czerwiec 8, 2017 przez Takija (zobacz historię edycji) 1 Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś post Napisano Czerwiec 8, 2017 (edytowany) Najwidoczniej podane firmy nie maja az tylu klientow zza granicy by sie przejmowac takimi pierdolami. Klient jak zauwazy to sie upomni i mu sfixuja co trzeba. Dorabianie ideologii do tego, ze swiadczy to o balaganie ksiegowym jest idiotyczne - moze pomysl o etacie w jakiejs gazecie np GW? Tam lubia teorie spiskowe. Rejestracja i napisanie tylko i wylacznie postu o tym podjezdza jakas zdrowa checia wywolania gownoburzy skierowanej do konkretnych firm (a raczej FIRMY) o ktorych mowa. Edytowano Czerwiec 8, 2017 przez Gość (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
KulawyMo 2 Zgłoś post Napisano Czerwiec 8, 2017 Dużym zdziwieniem dla mnie jest, że tak duże (wręcz korporacje, wg. większości rankingów) firmy jak (kolejność losowa): Home i Nazwa nie stosują się do tych przepisów. Niestosowanie się to jedno, a dwa że pewnie dostosowanie systemu sprzedaży do stawek podatkowych nie składa im się biznesowo i zagraniczni klienci to u nich mały procent - zapewne 100% spraw tego typu prostują ręcznie. Czas pokaże, czy przyjdą zmiany na lepsze ale nie bez kozery strony WWW największych polskich hosterów są tylko w języku polskim. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
is_wm 287 Zgłoś post Napisano Czerwiec 8, 2017 Takie śledztwo można skwitować tylko jednym słowem: ojej! Że też komuś się chciało marnować na to czas. Po sklepie też łazisz i mierzysz krzywiznę bananów czy są zgodne z wymogami UE? 2 Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
MyDevil.net 24 Zgłoś post Napisano Czerwiec 8, 2017 Co ciekawe, zauważyłem również, że część firm ma błędne stawki podatku VAT dla krajów UE (kolejność losowa): sprintdatacenter, IONIC i MyDevil - przykładowo, dla Rumuni stawka VAT wg. tych hostingów wynosi 24%, a faktycznie w Rumuni obowiązuje stawka 19% VAT. Dziękujemy, poprawiliśmy. 1 Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
www.mzone.uk 1200 Zgłoś post Napisano Czerwiec 8, 2017 Nowy VAT faktycznie jest niższy w tym roku dla Rumunii, my też mieliśmy starą stawkę 24%, system automatycznie ściąga te dane. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
volt123 3 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 Co ciekawe, zauważyłem również, że część firm ma błędne stawki podatku VAT dla krajów UE (kolejność losowa): sprintdatacenter, IONIC i MyDevil - przykładowo, dla Rumuni stawka VAT wg. tych hostingów wynosi 24%, a faktycznie w Rumuni obowiązuje stawka 19% VAT. Zwróciłem uwagę na to, że błąd ten pojawia się czesto w firmach stosujących panel WHMCS, a więc i występuje on w większości marek hostingowych należących do grupy H88 S.A. Być może firmy te korzystają z jakiejś bazy, która ma nieaktualne dane. Ionic - zgłoszone do poprawy. Dzięki za info. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Gość dmho Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 Wg mnie bardzo dobrze zrobił autor że sprawdził takie rzeczy, bo jeśli firmy olewają takie rzeczy, to często olewają również inne. Później zamawiasz hosting w takiej firmie i nagle dostajesz jakieś dziwne kwoty na fakturze, po czym musisz się prosić (odbijając się od działu do działu) żeby nanieśli poprawkę (albo i poprawki) bo nie można tego normalnie zaksięgować. Także, jak widać powyżej, widać komu zależy na tym żeby było wszystko "ok". 1 Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
sprintdatacenter.pl 3 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 Dzięki za info. Stawka VAT została zgłoszona do zmiany. Tak na marginesie dodam, że zmianie uległa również stawka VAT dla Luksemburga z 15 na 17 % Pozdrawiam Krzysztof Sprint Data Center info@sprintdatacenter.pl kont 696 021 304 1 Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Gość krzysiek1991 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 (edytowany) Takie śledztwo można skwitować tylko jednym słowem: ojej! Że też komuś się chciało marnować na to czas. Po sklepie też łazisz i mierzysz krzywiznę bananów czy są zgodne z wymogami UE? Duże koszty wdrożenia nie usprawiedliwiają nie dostosowania się do wymogów prawa. Tłumaczenie na zasadzie bo mało jest takich klientów... sorry ale to jest argumentacja na poziomie "Janusza biznesu"... Chodzi o zasady, klient płaci stawkę np. 15% (Luksemburg), "Janusz" nabija na papierze 23% i 8 % idzie do jego kieszeni co jest mówiąc wprost pewną formą oszustwa i żerowania na niewiedzy klientów. I nie mówię tego o Tobie tylko ogólnie o podejściu niektórych przedsiębiorców, zwłaszcza w naszym kraju. Są określone z góry wymogi, część firm stosuje się do nich, Ci którzy tego nie robią są niezdrową konkurencją. Bo zamiast budować gospodarkę opartą o konkurencyjność jakościową, innowacyjną bawimy się od kilku dziesięciu lat w cięcie kosztów za wszelką cenę. Może zatrudnijcie niektórzy jeszcze Ukraińców na czarno do supportu, byleby ciąć koszty(niekoniecznie zmniejszając cenę)... Firmę i markę niezależnie od branży buduje się latami, a mam wrażenie że niektórzy chcieliby w rok dorobić się rezydencji i mercedesa, najlepiej płacąc grosze i robiąc wałki... Z takim podejściem to się nigdy w tym kraju nic nie zmieni... Edytowano Czerwiec 9, 2017 przez krzysiek1991 (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Lokator 137 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 Miło widzieć pozytywny odzew firm : ) Szacunek panowie : ) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
is_wm 287 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 Chodzi o zasady, klient płaci stawkę np. 15% (Luksemburg), "Janusz" nabija na papierze 23% i 8 % idzie do jego kieszeni co jest mówiąc wprost pewną formą oszustwa i żerowania na niewiedzy klientów. I nie mówię tego o Tobie tylko ogólnie o podejściu niektórych przedsiębiorców, zwłaszcza w naszym kraju. Ty za to widzę bierzesz przykład z obecnie panującej władzy i wszędzie widzisz przekręty/komunę nie próbując przez chwilę pomyśleć. Bo czemu nie pomyślisz, że są firmy, które mają ofertę TYLKO dla Polski? Świadczą o tym nie tylko polskojęzyczne strony www, ale i formularze do składania zamówień, gdzie zwyczajnie brak pola "kraj". Nie dyskutuję tutaj z prawem, ale chcę Ci pokazać logikę (a ta [logika] nie zawsze idzie równo z prawem, szczególnie tym europejskim). Mogę się tylko domyślać, że część firm może właśnie (chroniąc się przed januszami) blokować możliwość rejestracji klientów np. z Luksemburga, bo pewnie zaraz co drugi mieszkaniec Polski zamieszkiwałby magicznie Luksemburg i płaciłby mniej. A nawet jeśli to nie zabezpieczenie przed januszami (bo firmie w zasadzie obojętne czy podatku zapłaci 10 czy 23%), to chronią swoją pupę przed skarbówką, której przy okazji kontroli będzie się trzeba tłumaczyć z każdej złotówki tak utraconej. Twoje dalsze rozważania o oszustwach firm to już kompletna fantazja, bo nawet jak ktoś wpisze sobie w formularzu "Londyn" to te 8% idzie do naszego kraju w formie podatku, a nie do kieszeni właściciela. Nie wiem jak sobie to wyobrażasz z formalnego punktu widzenia - wystawiasz FV z 23% VAT, wychodzi kwota zaliczki np. 23 zł (ze 100 zł netto), a do US przelewasz 15 zł? Nic, tylko pogratulować kreatywnej księgowości... i bliskich nalotów UKS Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Takija 1 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 (edytowany) Celem tego wpisu było wyłączenie zwrócenie uwagi na ten problem, w żadnym wypadku jakiekolwiek obrażenie którejś z firm. Dlatego też wymieniłem tutaj praktycznie wszystkie firmy, które stosują się do tej dyrektywy - to, że kilka firm miało nieprawidłowe stawki nie skreśla ich - widać, że już robią coś w tym kierunku, aby dostosować się do wymogów. Wyjątkiem są tutaj dwie firmy, ale to firmy giganty. Niezmiernie cieszy fakt, że już 4 firmy przynajmniej przejrzały swoje systemy i je poprawiły (zaktualizowały stawki) - i o to w tym wszystkim właśnie chodziło. Również wielki szacunek dla Was z mojej strony. W przypadku tej Rumunii, przez przypadek wybrałem ten kraj, sprawdziłem w jednej firmie, drugiej i stawki się nie zgadzały. Nie byłbym w stanie dla wszystkich 20 firm sprawdzać 28 różnych krajów UE i czy dla nich stawki się zgadzają. Jak jedna się nie zgadza, to prawdopodobnie firma pozostałe też powinna zwetyfikować, czy są aktualne. Nie zgodzę się z wpisami niektórych co twierdzą, że pewnie mało jest klientów z zagranicy. Zapewne w każdej firmie jacyś się znajdą, a w większości pewnie są to Polacy na emigracji, którzy korzystają z naszych firm (w tym ja). is_wm - A marchewka to owoc? Jak można porównywać krzywiznę bananów do spraw jakimi są podatki? Przecież w Polsce w związku z tą dyrektywą również obowiązują odrębne przepisy o czym mówi odpowiednia ustawa (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140001171). To tak samo, jakby firmy nagle zaczęły sprzedawać swoje usługi wszystkim ze stawką 30% VAT bo takie mają widzimisie i nie chce im się przestawić w systemie na 23%. Co z tego, że mamy 23%, naliczymy 30%, zapłacimy 23%, a 8% sobie weźmiemy dodatkowo - klient i tak będzie myślał, że skoro tak jest, to taka obowiązuje stawka podatku. A skarbówka? Panie, kto by się nimi przejmował, róbmy co nam się podoba i niech jest fajnie. Edytowano Czerwiec 9, 2017 przez Takija (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
is_wm 287 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 is_wm - A marchewka to owoc? Jak można porównywać krzywiznę bananów do spraw jakimi są podatki? Przecież w Polsce w związku z tą dyrektywą również obowiązują odrębne przepisy o czym mówi odpowiednia ustawa (http://isap.sejm.gov...=WDU20140001171). To tak samo, jakby firmy nagle zaczęły sprzedawać swoje usługi wszystkim ze stawką 30% VAT bo takie mają widzimisie i nie chce im się przestawić w systemie na 23%. Co z tego, że mamy 23%, naliczymy 30%, zapłacimy 23%, a 8% sobie weźmiemy dodatkowo - klient i tak będzie myślał, że skoro tak jest, to taka obowiązuje stawka podatku. Nie dyskutuję z prawem, jednak z praktyki wiem, że polska firma odpowiada przed polskim urzędem skarbowym (a nie europejskim). A polskiemu US trzeba dokładnie udowadniać tego typu obniżki należnego podatku, więc firma albo będzie musiała zatrudnić kogoś dodatkowego (kto będzie weryfikował poprawność) albo będzie się musiała liczyć z potencjalnymi karami ze strony US. I to co piszę nie jest żadnym "wydaje mi się", bo nie dalej jak parę lat temu była dość głośna sprawa polskiego (w sensie: właściciel to Polak) rejestratora domen, który firmę zarejestrował na Cyprze - powodowało to masę wezwań i wyjaśnień (sprawa była poruszana na innym forum). Sprawa jest oczywiście inna, ale pokazuje to skalę problemu właściciela firmy w Polsce. To, że prawo stoi po stronie podatnika często wiąże się z koniecznością walki i udowadnianiem słuszności przed sądami (mało to już było spraw, gdzie firmy upadały, mimo iż działały zgodnie z prawem?) i pewnie z tego powodu firmy wolą hurtowo traktować równo wszystkich, tudzież ograniczać się jedynie do klientów z Polski. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Takija 1 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 (edytowany) is_wm, tutaj w pełni się z Tobą zgodzę. Ustawa mówi o tym, że takiego nabywcę należy zweryfikować i trzeba mieć co namniej dwa dowody potwierdzające jego dane - tutaj interpretacja według pierwszego wyniku w Google - http://fakturavat.org.pl/fakturowanie-vat-moss/ i bardziej szczegółowo https://fakturownia.pl/fakturownia-vat-moss.pdf Warto pamiętać, że tutaj nie chodzi tylko o kraje, które mają niższy VAT niż Polska. W Węgrach jest już 27% VAT i tutaj już może pojawić się problem jak naliczymy i odprowadzimy 23%. Dlatego według mnie, najlepiej albo w pełni wszystko dostosować aby móc obsługiwać takich klientów albo świadczyć usługi tylko dla Polaków - przez zablokowanie możliwości wyboru kraju (część hotingów tak robi, co wyszło podczas sprawdzania firm. Dalej już ich nie sprawdzałem w tym momencie). Edytowano Czerwiec 9, 2017 przez Takija (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Gość krzysiek1991 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 Bo czemu nie pomyślisz, że są firmy, które mają ofertę TYLKO dla Polski? Mogę się tylko domyślać, że część firm może właśnie (chroniąc się przed januszami) blokować możliwość rejestracji klientów np. z Luksemburga, bo pewnie zaraz co drugi mieszkaniec Polski zamieszkiwałby magicznie Luksemburg i płaciłby mniej. Od kiedy jesteśmy w UE firma świadczy usługi dla całego rynku, nie ma czegoś takiego w stylu np. "Klientów z Czech nie obsługujemy" to po pierwsze. Po drugie, podczas zamawiania usługi podajesz dane swojego zamieszkania bądź siedziby firmy. Więc nagle połowa Polski nie zarejestruje się jako klienci z Luksemburga. Kupując np. usługę w Polsce będąc zagraniczną firmą podajesz swój numer identyfikacji podatkowej z tamtego kraju więc nikt nikogo nie oszukuje. Jeżeli już ktoś oszukuje to osoby naliczające inną stawkę VAT niż powinna być. Po trzecie, jeżeli jako przedsiębiorca nie potrafi się ktoś dostosować pod obowiązujące warunki, robiąc jeszcze z klienta idiotę, to proponuję przestać się bawić w "biznes" i wrócić do łopaty... Nie jestem zwolennikiem UE ale bawi mi fakt, że wiele osób ma podejście na zasadzie, że jak brać pieniążki z UE to fajnie ale jak się trzeba dostosować pod wspólny rynek to już rżnie się głupa. Niestety musimy sobie powiedzieć jedną ważną rzecz. W porównaniu do europy zachodniej w Polsce obsługa po sprzedażowa oraz podejście do klienta jest naprawdę na niższym poziomie. Wbrew pozorom nie jest to kwestia finansów ale bardziej podejścia mentalnego pomiędzy ludźmi i raczej szybko się to nie zmieni. 1 Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Takija 1 Zgłoś post Napisano Czerwiec 9, 2017 krzysiek1991 - ważna uwaga. Cały temat dotyczy wyłącznie klientów konsumentów. W przypadku jeżeli klientem jest firma, stawka podatku powinna wynosić 0% (odwrotne obciążenie). Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Miłosz 2311 Zgłoś post Napisano Czerwiec 10, 2017 1 Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
kafi 2425 Zgłoś post Napisano Czerwiec 10, 2017 Po drugie, podczas zamawiania usługi podajesz dane swojego zamieszkania bądź siedziby firmy. Więc nagle połowa Polski nie zarejestruje się jako klienci z Luksemburga. Tłumacząc jak krowie na rowie - nieuczciwy klient poda pierwszy wygooglowany adres znajdujący się w Luksemburgu, pomimo tego, że znajduje się w Polsce. I zgadnij, kto od polskiego US dostanie w takim przypadku po łapach... Owy nieuczciwy klient, czy usługodawca dokonujący "fałszywego" eksportu? Kupując np. usługę w Polsce będąc zagraniczną firmą podajesz swój numer identyfikacji podatkowej z tamtego kraju więc nikt nikogo nie oszukuje. Tylko że temat naliczania różnych stawek VAT dotyczy konsumentów, a nie firmy Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Pan Kot 1535 Zgłoś post Napisano Czerwiec 11, 2017 Ale o co cała dyskusja - firma powinna pilnować takich rzeczy sama z siebie, a że ktoś zwrócił na to uwagę to bardzo dobrze bo firma zamiast dostać kary za naliczanie złego podatku (i to nieważne od kogo), to tylko robi drobną poprawkę w systemie i jest wdzięczna za informację - nie rozumiem czemu najgłośniej krzyczą Ci, co mają najmniej do gadania. Śmiesznie się czyta jak firmy, których problem bezpośrednio dotyczy robią zmianę i dziękują za informację, a reszta się pruje, że gość miał w ogóle czelność o tym napisać i to sprawdzić. A co, płacicie mu za godziny, że wiecie lepiej co ma robić w swoim czasie? Gość w dobrej wierze zgłasza problem, który was nie dotyczy, a walczycie jak politycy podczas debaty. Na pewno nie jedna firma zarobiła trochę pieniędzy, jak nie w zyskach to na braku kosztów, a za to plusik się należy. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Gość krzysiek1991 Zgłoś post Napisano Czerwiec 11, 2017 @Archi to kwestia tego, że na tym forum urzęduje paru Januszy Biznesu branży hostingowej, których usługi polegają jedynie na oferowaniu średniej jakości produktu mając jednocześnie wygórowane oczekiwania wobec innych. Niestety jak ktoś nie potrafi spełnić ustawowych wymagań bądź jego biznes ucierpi tylko dlatego że przestanie naliczać nienależny podatek, to co to za biznes? To nie jest biznes tylko twór oscylujący na granicy rentowności. I co najśmieszniejsze kilka firm zamieszczonych podziękowało i są to firmy które reprezentują jakiś poziom swojej oferty, a płaczą Ci których oferta nie powala. Skoro więc dla niektórych rynek jest zbyt trudny to może czas zmienić branżę albo iść do normalnej roboty a nie udawać wielkich przedsiębiorców... Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach