Skocz do zawartości
seopoz

Awaria serwera - prośba o komentarz

Polecane posty

Chciałem podzielić się dość kuriozalną sytuacją, która miała miejsce kilka dni temu oraz prosić o komentarz.

 

Wynajmujemy kilka serwerów w firmie SERVERADMIN s.c. (serwery dedykowane oraz VPS).

Na serwerze VPS kilka dni temu była awaria - okazało się, że rozwaliła się baza danych. O ile sytuacja jest w miarę normalna (zdarza się), to komentarz administratora już nie:

 

Napisalem panu ,ze w kopii baza jest uszkodzona.Pisalem Panu rowniez ,ze w sobote
calkiem baza padla i zostala uszkodzona i polecialy dane.
Tam byl problem caly czas po awarii z kilku miesiecy wstecz co baza byla rowniez uszkodzona.
Niestety nic technicznie nie da sie z tym zrobic jezeli klient nie ma swoich kopii jeszcze innych

 

Ww. firma świadcząca usługi hostingowe w ramach serwera VPS nie ma żadnej kopii baz danych. My też takich kopii nie posiadamy. Problem jest o tyle istotny, że wśród "rozwalonych" baz danych jest baza sklepu internetowego, który przestał funkcjonować. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że sklep trzeba zatowarowywać od początku.

 

Proszę o komentarz co w takiej sytuacji powinniśmy zrobić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość nrm

a w usłudze zawarta jest dodatkowa kopia do użytku klienta? Przy VPSach wcale to nie jest coś oczywistego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pytanie, od którego zależy właściwie wszystko dalej: jaką usługę posiadasz?

VPS Root, prekonfigurowany VPS Root, VPS Root z administracją na godziny,

czy też VPS Managed / hosting managed?

 

Zasadniczo robienie kopii zapasowej vps root przez usługodawcę polega na robieniu kopii plików.

Jednak w przypadku baz danych ten mechanizm jest mocno niedoskonały. Raz, że można robić kopię pliku będącego w trakcie modyfikacji, dwa - że można kopiować uszkodzone pliki. Przywrócenie wtedy takiej kopii da także uszkodzoną strukturę i nie bardzo jest co z tym zrobić. Szczególnie, jeśli używa się storage InnoDB. Należy więc kopię zapasową robić mechanizmami eksportu samego systemu zarządzania bazami danych.

 

Pytanie o rodzaj usługi jest dosyć istotne, bo wskazuje na odpowiedzialność, kto powinien takie przemyślane backupowanie robić. Jeżeli to VPS managed / hosting dedykowany, to winę można przypisać jednoznacznie providerowi. Jednak w przypadku usług root (szczególnie tych dwóch pierwszych wymienionych przeze mnie), to provider nie ma kompetencji do dłubania w twojej piaskownicy i zmieniania konfiguracji usług. Może tylko zrobić wspomniany wcześniej snapshot dysku, nie wnikając, czy ma on logiczny sens.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość nrm

Jeżeli to VPS managed / hosting dedykowany, to winę można przypisać jednoznacznie providerowi.

 

Kłóciłbym się. Jednoznacznie to określa dana usługa - nikt na świecie nie powiedział, że "VPS managed" = zawsze i wszędzie dany typ backupu. ;) Równie dobrze mogą to być usługi BEZ kopii.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

VPS managed. Temat sprzed kilku lat (data rozpoczęcia współpracy), jasno to nie było sprecyzowane, aczkolwiek płacimy dodatkową, miesięczną opłatę administracyjną. Konfiguracja, instalowanie dodatków itp. zawsze była po stronie providera - w ramach płaconego abonamentu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość nrm

No to jak w usłudze nie było sprecyzowanego backupu to nie było i w zasadzie koniec tematu. :/

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
VPS managed.

 

Biorąc taką usługę powinieneś ściśle współpracować z administratorami, oni są tylko do pomocy, nie do myślenia za Ciebie.

Twój serwer, Ty decydujesz co i jak na serwerze, administrator w takiej usłudze jest jakby Twoim pracownikiem i doradcą i oczywiście wykonawcą danego zadania, raczej decyzji nie będzie samodzielnie podejmować.

 

Zapytaj siebie, czy przez okres kilku lat współpracy z firmą zapytałeś się o rozwiązania dotyczące backupu, czy tez tylko liczyłeś na niski koszt usługi. Tworzenie backupu jest dość drogim zadaniem, VPS nawet w opcji Managed jest usługą współdzieloną, Twoje konto jest na serwerze wraz z innymi klientami danej firmy i nie oczekuj, że administrator poświęci Tobie więcej czasu niż innym klientom.

 

Odnośnie kopii zapasowej, zawsze się ją wykonuje, nawet jak masz w umowie z firmą, że ta wykonuje kopie za Ciebie. Uszkodzenie bazy danych i zapisanie uszkodzonej bazy w kopii zapasowej zdarza się, po prostu nie jesteś w stanie sprawdzić do czasu próby jej przywrócenia, dlatego warto robić kilka kopii zapasowych, a to niestety ogromnie podnosi koszty takiej usługi.

 

Nie wiem ile płaciłeś za usługę i co dokłądnie ona miała zawierać, przypuszczam, że jak setki innych klientów wziąłeś jakiś pakiet standard, ale jakbyś miał swojego administratora i np dwa serwery (w tym jeden pod backup), koszt tego wyniósłby Ciebie około kilka tysięcy złotych na miesiąc, a i wtedy nie masz pewności czy wszystko będzie dobrze bo wypadki się zdarzają i zawsze ich powodem jest "reakcja łańcuchowa" lub obniżenie kosztów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

 

Kłóciłbym się. Jednoznacznie to określa dana usługa - nikt na świecie nie powiedział, że "VPS managed" = zawsze i wszędzie dany typ backupu. ;) Równie dobrze mogą to być usługi BEZ kopii.

 

Typ usługi VPS Managed powinien moim zdaniem obligować chociażby do tego, żeby rozwiązywać problemy crashtable na bieżąco, a nie trzymać burdel póki działa, a jak zdechnie totalnie, to rozłożyć bezradnie ręce.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość nrm

Ale to nie o to chodzi, chyba mnie nie rozumiesz. VPS managed != NIE oznacza, że AUTOMATYCZNIE jakiś z góry zdefiniowany zasób usług w niego jest wliczony. Może być i managed i nie mieć backupu. Jeżeli tylko klient tak chce (a wybierając usługę, która tego nie ma to przecież tak chce, gdyby nie chciał to albo wybrał by inna albo ustalił ZAKRES usługi).

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kopia nie musiała być robiona, jeśli nie było nic takiego napisanego w umowie oraz nie zleciłeś administracji jej robienia.

Właściwie to nie wiem czy administracja nie mówi o tym, że kopia zapasowa była robiona, ale z już uszkodzonej bazy danych. W takim wypadku poinformował, że nie da się odwtorzyć bazy danych z kopii zapasowej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Polak mądry po szkodzie. Jak Ci zależało na backupie to czemu przez cały okres czasu nie spytałeś czy są one wykonywane na BOK danej firmy? Tym bardziej, że zapewne nigdzie nie masz napisane w usłudze, że takowe backupy są tworzone?

Edytowano przez Archi (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

6. Czy robicie backup danych?

Przy przekazywaniu serwera klientowi ustalamy co i jak często ma być backupowane. Backup trzymany jest na dyskach twardych klienta oraz kopiowany na zewnętrzny serwer kopii.

W przypadku VPSów backup danych jest robiony raz na tydzień. Aby backup był robiony częściej należy nam zgłosić w celu przestawienia.

 

Z ich FAQ.
18. Czy pomoc administracyjna jest w cenie?
Pomoc administracyjna jest dodatkowo płatna dla serwerów dedykowanych jak i VPS. Sczegóły w dodatkach

 

Zakres pomocy:

-Instalacja nowego oprogramowania

-Ustawienie backupu

-Aktualizacja oprogramowania

-Poprawianie źle działającego lub nie działającego serwera i oprogramowania

-Optymalizacja oprogramowania z naciskiem na bazy danych i serwer www

-Konsultacja

-Monitoring działania serwera serwera ( ping, url request)

 

Nie obsługujemy klientów Państwa klientów, przyjmujemy zgłoszenia jedynie od właściciela serwera.

 

 

 

No i co teraz?

Edytowano przez Kolopik (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

 

Kopie zapasową zrobił, a że zrobił kopię uszkodzonej bazy danych to inna sprawa :P

 

 

No dobrze, to niech przywróci starszą kopię, która tez była uszkodzona, ale strona działała :)

 

Rozumiem z ich strony, ze robią kopie raz na tydzień + indywidualną ustalają, baza padła w sobotę, więc tydzień nie minął. Chyba, że jak na złość kopie robione są w soboty :D

 

Autorze tematu, możesz zatrudnić kogoś, kto naprawi ci tę bazę, może nie jest z nią tak źle.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Według mnie kopia w ogóle nie została zrobiona, stąd problem. Sytuacja została praktycznie od razu zauważona i zgłoszona do supportu. Zawsze było tak, że problem był rozwiązywany praktycznie od ręki.

Tak jak pisałem, współpraca od kilku lat już trwa, w takim wypadku rzadko na myśl przychodzi czarny scenariusz i chuchanie na zimne (=nie widać zagrożenia). Pomijając już kwestie kto jest winny, bardziej zależy nam na rozwiązaniu problemu.

Niestety support nas zostawił na pastwę losu i sami sobie musimy radzić.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sprawa się rozwiązała - po naszej mocniejszej interwencji (pomijając szczegóły), baza nagle została przywrócona i wszystko działa. Pozostaje tylko niesmak w kontakcie z supportem. Pewnie można było od razu rozwiązać problem, a nie tak mieszać.

Dziękujemy za komentarz i poświęcony czas. Na pewno jest to dobra przestroga na przyszłość, żeby mimo wszystko wykonywać niezależne kopie plików.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×