Krzysztof Raciniewski 0 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 (edytowany) Kilka dni temu przydarzyła mi się nieprzyjemna sytuacja, miałem od prawie roku wykupiony serwer VPS root, serwer padł "bardzo trudna" jak to właściciel określił awaria, na serwerze miałem spore forum, które przynosiło mi dochody i kilka stron klientów, którym strony wykonywałem. Nie robiłem kopii bezpieczeństwa w własnym zakresie bo byłem przekonany, że jest to działka usługodawcy... Dane zostały utracone bezpowrotnie, właściciel firmy wykręca się od jakiejkolwiek odpowiedzialności i teraz pytanie do Was wszystkich, co mam w takiej sytuacji zrobić? Od firmy otrzymałem propozycję zwrotu połowy kwoty ceny serwera(200zł), co jest dla mnie śmieszną sprawą. Na razie nie podam nazwy firmy, bo nie o to mi chodzi, żeby robić antyreklamę, chcę wiedzieć, czy mogę walczyć o jakiekolwiek odszkodowanie? Edytowano Kwiecień 14, 2013 przez Krzysztof Raciniewski (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
vlop 32 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 (edytowany) Koniec WHT, usunięcie danych )-; Edytowano Październik 6, 2017 przez vlop (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Krzysztof Raciniewski 0 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 (edytowany) W regulaminie znajduje się: Operator zobowiązuje się do:1. Stałego i nieprzerwanego świadczenia usług Abonentowi, który uiścił opłatę abonamentową i nie złamał niniejszego Regulaminu.2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków.3. Poinformowania z odpowiednim wyprzedzeniem Abonenta o zaistniałej konieczności czasowego odłączenia dostępu do pewnych usług.4. Zwrotu części opłat abonamentowych w wysokości proporcjonalnej do czasu trwania awarii, jeżeli czas ten przekroczył łącznie 48 godzin w miesiącu.5. Zapewnienia sprawności zakupionych usług co najmniej przez 99,8 % czasu w ciągu miesiąca. Edytowano Kwiecień 14, 2013 przez Krzysztof Raciniewski (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Jarosław Szmańda 42 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Jeśli awaria z winy dostawcy wo wg regulaminu powinni odtworzyć. Co nie zmienia faktu, że to Twoja wina. Jeśli zarabiałeś na stronie i nie robiłeś jej kopii zapasowych to masz teraz finał. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Gość Adam Szendzielorz Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Jeśli awaria z winy dostawcy wo wg regulaminu powinni odtworzyć. Co nie zmienia faktu, że to Twoja wina. Jeśli zarabiałeś na stronie i nie robiłeś jej kopii zapasowych to masz teraz finał. Nie zgodzę się, że to jego wina (w tym wypadku!). Kopie i tak powinien robić bo w razie np. włamu i usunięcia wszystkich danych operator nie miałby w obowiązku tych danych przywrócić ale z opisu wynika że doszło do awarii dysku, więc wina leży po stronie operatora. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
elcct 159 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 W regulaminie znajduje się: Tam nic nie ma o tym, że hosting zobowiązuje się do utrzymywania kopii zapasowych. Zawsze to należy wykonywać samemu chyba, że konkretnie oczekuje się również usługi backupy danych. W każdym razie, przynajmniej teraz wiesz, że backup należy robić mimo wszystko. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Krzysztof Raciniewski 0 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Operator napisał, że jednocześnie padły dwa dyski i nie było możliwości przeniesienia wszystkiego na zewnętrzny serwer, dopiero po tej awarii zdecydował się tworzyć kopie na zewnętrznych maszynach, ale to mi już teraz bez różnicy. Co robić dalej Panowie? Tam nic nie ma o tym, że hosting zobowiązuje się do utrzymywania kopii zapasowych. Zawsze to należy wykonywać samemu chyba, że konkretnie oczekuje się również usługi backupy danych. W każdym razie, przynajmniej teraz wiesz, że backup należy robić mimo wszystko. 2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków. Wystąpiła awaria dysku, a kopia nie została przywrócona. Dostałem nową nieskonfigurowaną wirtualizację na innej maszynie. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Gość Kamikadze Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Przeczytaj dokładnie punkt drugi: 2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków. więc jeżeli by padły dwa czyli zapewne cała macierz bo obstawiam że było RAID 1 a dodatkowego backupu nie było to nie masz nic do powiedzenia... Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
elcct 159 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Operator napisał, że jednocześnie padły dwa dyski i nie było możliwości przeniesienia wszystkiego na zewnętrzny serwer, dopiero po tej awarii zdecydował się tworzyć kopie na zewnętrznych maszynach, ale to mi już teraz bez różnicy. Co robić dalej Panowie? 2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków. Wystąpiła awaria dysku, a kopia nie została przywrócona. Dostałem nową nieskonfigurowaną wirtualizację na innej maszynie. Czytaj ze zrozumieniem. Tam jest napisane tylko, że kopie zapasowe są wyłącznie do celów wewnętrznych. Ten punkt regulaminu nie mówi nic, że operator zobowiązuje się do wykonywania tych kopii. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
www.mzone.uk 1200 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 (edytowany) Jest to usługa VPS, łatwo też się domyśleć o jaką konkretnie firmę chodzi (nie o nas w każdym bądź razie ). Wątpię aby należało Ci się jakieś odszkodowanie od usługodawcy, nawet jeśli byłby w regulaminie zapis, że takie kopie są tworzone przez usługodawcę. Jeśli byłby to serwer zarządzany (Managed), wtedy to trochę inna sprawa, to już należałoby do zadań usługodawcy (o ile umowa nie była inna lub inaczej nie mówi regulamin). Tak samo będzie np. w OVH, nikt nie bierze odpowiedzialności za Twoje dane i Twoim zadaniem jest wykonanie kopii zapasowej. Oczywiście tu zgodzę się z tym, że usługodawca powinien wykonywać kopie na zewnętrznych serwerach, jednak jest to dość kosztowne i przy budżetowych rozwiązaniach nie wszystkie firmy może na to stać. Edytowano Kwiecień 14, 2013 przez www.mzone-net.eu (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Krzysztof Raciniewski 0 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Rozumiem, dziękuję za odpowiedzi. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Gość patrys Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków. Jaki regulamin, taka firma.. Podaj nazwę pośmiejemy się Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
www.mzone.uk 1200 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Tylko, że na ich stronie piszą, że stosują: - bezpieczeństwo danych zapewnia RAID 10 Wszystkie dyski poszły, czy system plików? Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Marek607 655 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 @patrys - https://www.google.pl/search?q=Utrzymania%20kopii%20zapasowych%20no%C5%9Bnik%C3%B3w%20danych%20wy%C5%82%C4%85cznie%20do%20cel%C3%B3w%20wewn%C4%99trznych%2C%20takich%20jak%20przywr%C3%B3cenie%20danych%20po%20awarii%20jednego%20z%20dysk%C3%B3w.&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a Tylko że niestety podczas zakupu usługi jest checkbox który zaznaczyłeś - tam regulamin kieruje na inną www gdzie pisze: Abonent zobowiązany jest do robienia kopii bezpieczeństwa we własnym zakresie. Jest odpowiedzialny za ich aktualność. Firma **** wykonuje co 24h kopie bezpieczeństwa, jednak nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dane abonenta umieszczone na serwerze, za ich ewentualną utratę. Firma **** dołoży wszelkich starań, aby dane użytkownikow były jak najlepiej zabezpieczone (np. stosować będzie zewnętrzne serwery kopii zapasowych). Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Jarosław Szmańda 42 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 (edytowany) Skąd te krycie firmy? Może ktoś od nich właśnie czyta ten temat i wyjaśni co się stało (lub odbije piłkę). Tak to mamy jedynie opinię z jednej strony. Nawet jeśli nie, to może się okazać przydatne jako przestroga dla innych i nauka, że kopie zapasowe zawsze warto robić samemu. http://www.vmline.pl/kontakt Edytowano Kwiecień 14, 2013 przez Jarosław Szmańda (zobacz historię edycji) 1 Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 (edytowany) Edytowano Marzec 26, 2018 przez Gość (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Oreo 59 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Mimo wszystko, należy wykonywać własnoręcznie backupy. Nigdy nie wiadomo, kiedy można zaufać firmie. W każdym bądź razie... Po prostu o tym zapamiętaj. Zresztą, czy nie łatwiej jest zrobić cron na VPS'ie, aby sam wykonywał backupy na zewnętrzny serwer FTP? Tak robiłem kiedyś, bardzo przydatne rozwiązanie i nie przydarzył mi się tego typu problem. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
tgx 575 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 T Wszystkie dyski poszły, czy system plików? Tu jest jakiś opis przebiegu http://krzeszowiceone.pl/archive/2013/04/13/awaria-serwera.html Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Krzysztof Raciniewski 0 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Dla wszystkich zainteresowanych link do opisu przebiegu awarii w tej firmie:http://noc.e-ring.pl/index.php?do=details&task_id=31#comments Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
tgx 575 Zgłoś post Napisano Kwiecień 14, 2013 Niestety po raz kolejny się okazało, że backup na tym samym dysku/macierzy to żaden backup Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Tiktalik.com 18 Zgłoś post Napisano Kwiecień 15, 2013 Panowie/Panie, kolejny raz widac jak bardzo historyczne przyzwyczajenie polskich klientow do 'shared storage' wplywa na mylne zalozenia klientow dotyczacych uslugi i nie wykonuja backupu we wlasnym zakresie. Co wiecej raid czy 'near realtime backup', ktory znamy z ofert niektorych firm, trudno uznawac za backup przeciwdzialajacy ludzkiemu bledowi czy wlamaniu - skasowanie waznych danych jest wtedy kopiowane na 'near realtime backup' czy drugi dysk w RAID. Generalizujac, klienci nie robia backupow, mentalnie zakladaja, ze tymi sprawami zajmuje sie dostawca IaaS, tak jak to bylo w shared storage a jednoczesnie wybieraja uslugodawcow kierujac sie glownie cena. Oczywistym jest, ze przy takich parametrach rynku/mentalnosci zdarzac sie beda sytuacje jak wyzej. Pamietajmy o backupie !! pozdrawiam Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
alien 345 Zgłoś post Napisano Kwiecień 15, 2013 (edytowany) Dorzucę od siebie. W większości firm hostingowych regulamin gwarantuje, że usługodawca wykonuje kopie zapasowe. Normalna rzecz. Oznacza to, że w razie awarii, gdy kopii nie było, usługodawca nie wykonał prawidłowo umowy i jest odpowiedzialny za szkodę powstałą po stronie klienta. ALE! Zawsze należy pamiętać, że odpowiedzialność usługodawcy w praktyce nie będzie nieograniczona. To nie jest tak, że kupując usługę za np. 300 zł rocznie, w razie utraty danych można skutecznie dochodzić roszczenia o utratę korzyści w wysokości np. 100 tys. złotych. Dla sądu sprawa jest prosta, jeśli rzeczywiście uzyskiwanie przychodów z serwisu było dla usługobiorcy tak ważne to mógł poświęcić godzinę tygodniowo/miesięcznie/kwartalnie na wykonanie samodzielnej kopii zapasowej, zatem uznawanie wyłącznej odpowiedzialności dostawcy usługi w praktyce nie przejdzie. Przyjmuje się, że granica odpowiedzialności dostawcy usługi hostingowej w efekcie tzw. miarkowania kary, w praktyce wynosić będzie maksymalnie kilkukrotności należnego abonamentu. Zależnie od dodatkowych okoliczności. W opisywanej sprawie ważne będzie jaki regulamin faktycznie zaakceptował usługobiorca. Edytowano Kwiecień 15, 2013 przez alien (zobacz historię edycji) 4 Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
is_wm 287 Zgłoś post Napisano Kwiecień 15, 2013 alien - racja, zdecydowanie większą stratę firma poniesie w wyniku utraty wiarygodności dla [nowego] klienta, który będzie teraz taką firmę omijał szerokim łukiem Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
theONE 526 Zgłoś post Napisano Kwiecień 15, 2013 Jest jeszcze jeden ważny powód robienia samodzielnych backupów. Upadek/likwidacja firmy hostującej. Jeżeli ona ogłosi upadłość to nie ma co liczyć na szybkie odzyskanie danych. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
VMLine.pl 2 Zgłoś post Napisano Kwiecień 15, 2013 (edytowany) Witam,taka awaria wydarzyła nam się pierwszy raz od ponad 3 lat. Był to dość niecodzienny problem z powodu 'wypięcia' się 3 dysków z RAID10 plus kilku innych zdarzeń. Niestety nie wszystkie dane udało się szybko wrzucić na inny serwer. Dodam też, że wynajęliśmy zewnętrzną firmę zajmującą się takimi zdarzeniami, która uratowała sporą część danych.Nadmienię iż mamy ponad 40 maszyn pod usługi VPS, gdzie generalnie wszystkie dane są bepakowane na zewnętrzne serwery 2 razy w tygodniu. W tym przypadku sytuacja wyglądała nieco inaczej, a VPSy na tej matce miały być zmigrowane w ciągu miesiąca na nowy serwer. Niestety utraciliśmy z tego serwera 30% danych, w tym dane Pana Krzysztofa Raciniewskiego. Jest nam niezmiernie przykro z tego powodu i dołożymy starań by problem już nigdy nie wystąpił. Edytowano Kwiecień 15, 2013 przez VMLine.pl (zobacz historię edycji) Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach