Skocz do zawartości
Krzysztof Raciniewski

Problem z firmą hostingową - utrata danych

Polecane posty

Kilka dni temu przydarzyła mi się nieprzyjemna sytuacja, miałem od prawie roku wykupiony serwer VPS root, serwer padł "bardzo trudna" jak to właściciel określił awaria, na serwerze miałem spore forum, które przynosiło mi dochody i kilka stron klientów, którym strony wykonywałem. Nie robiłem kopii bezpieczeństwa w własnym zakresie bo byłem przekonany, że jest to działka usługodawcy... Dane zostały utracone bezpowrotnie, właściciel firmy wykręca się od jakiejkolwiek odpowiedzialności i teraz pytanie do Was wszystkich, co mam w takiej sytuacji zrobić? Od firmy otrzymałem propozycję zwrotu połowy kwoty ceny serwera(200zł), co jest dla mnie śmieszną sprawą. Na razie nie podam nazwy firmy, bo nie o to mi chodzi, żeby robić antyreklamę, chcę wiedzieć, czy mogę walczyć o jakiekolwiek odszkodowanie?

Edytowano przez Krzysztof Raciniewski (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W regulaminie znajduje się:


Operator zobowiązuje się do:
1. Stałego i nieprzerwanego świadczenia usług Abonentowi, który uiścił opłatę abonamentową i nie złamał niniejszego Regulaminu.
2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków.
3. Poinformowania z odpowiednim wyprzedzeniem Abonenta o zaistniałej konieczności czasowego odłączenia dostępu do pewnych usług.
4. Zwrotu części opłat abonamentowych w wysokości proporcjonalnej do czasu trwania awarii, jeżeli czas ten przekroczył łącznie 48 godzin w miesiącu.
5. Zapewnienia sprawności zakupionych usług co najmniej przez 99,8 % czasu w ciągu miesiąca.

 

Edytowano przez Krzysztof Raciniewski (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeśli awaria z winy dostawcy wo wg regulaminu powinni odtworzyć.

Co nie zmienia faktu, że to Twoja wina. Jeśli zarabiałeś na stronie i nie robiłeś jej kopii zapasowych to masz teraz finał.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Adam Szendzielorz

Jeśli awaria z winy dostawcy wo wg regulaminu powinni odtworzyć.

Co nie zmienia faktu, że to Twoja wina. Jeśli zarabiałeś na stronie i nie robiłeś jej kopii zapasowych to masz teraz finał.

 

Nie zgodzę się, że to jego wina (w tym wypadku!). Kopie i tak powinien robić bo w razie np. włamu i usunięcia wszystkich danych operator nie miałby w obowiązku tych danych przywrócić ale z opisu wynika że doszło do awarii dysku, więc wina leży po stronie operatora.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W regulaminie znajduje się:

 

 

 

Tam nic nie ma o tym, że hosting zobowiązuje się do utrzymywania kopii zapasowych.

 

Zawsze to należy wykonywać samemu chyba, że konkretnie oczekuje się również usługi backupy danych.

 

W każdym razie, przynajmniej teraz wiesz, że backup należy robić mimo wszystko.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Operator napisał, że jednocześnie padły dwa dyski i nie było możliwości przeniesienia wszystkiego na zewnętrzny serwer, dopiero po tej awarii zdecydował się tworzyć kopie na zewnętrznych maszynach, ale to mi już teraz bez różnicy. Co robić dalej Panowie?



Tam nic nie ma o tym, że hosting zobowiązuje się do utrzymywania kopii zapasowych.

 

Zawsze to należy wykonywać samemu chyba, że konkretnie oczekuje się również usługi backupy danych.

 

W każdym razie, przynajmniej teraz wiesz, że backup należy robić mimo wszystko.

 


2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków.

 

Wystąpiła awaria dysku, a kopia nie została przywrócona. Dostałem nową nieskonfigurowaną wirtualizację na innej maszynie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Kamikadze

Przeczytaj dokładnie punkt drugi:


2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków.

 

więc jeżeli by padły dwa czyli zapewne cała macierz bo obstawiam że było RAID 1 :) a dodatkowego backupu nie było to nie masz nic do powiedzenia...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Operator napisał, że jednocześnie padły dwa dyski i nie było możliwości przeniesienia wszystkiego na zewnętrzny serwer, dopiero po tej awarii zdecydował się tworzyć kopie na zewnętrznych maszynach, ale to mi już teraz bez różnicy. Co robić dalej Panowie?

 

 

 

2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków.

 

Wystąpiła awaria dysku, a kopia nie została przywrócona. Dostałem nową nieskonfigurowaną wirtualizację na innej maszynie.

 

Czytaj ze zrozumieniem. Tam jest napisane tylko, że kopie zapasowe są wyłącznie do celów wewnętrznych.

Ten punkt regulaminu nie mówi nic, że operator zobowiązuje się do wykonywania tych kopii.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jest to usługa VPS, łatwo też się domyśleć o jaką konkretnie firmę chodzi (nie o nas w każdym bądź razie ;) ).

 

Wątpię aby należało Ci się jakieś odszkodowanie od usługodawcy, nawet jeśli byłby w regulaminie zapis, że takie kopie są tworzone przez usługodawcę. Jeśli byłby to serwer zarządzany (Managed), wtedy to trochę inna sprawa, to już należałoby do zadań usługodawcy (o ile umowa nie była inna lub inaczej nie mówi regulamin).

 

Tak samo będzie np. w OVH, nikt nie bierze odpowiedzialności za Twoje dane i Twoim zadaniem jest wykonanie kopii zapasowej.

Oczywiście tu zgodzę się z tym, że usługodawca powinien wykonywać kopie na zewnętrznych serwerach, jednak jest to dość kosztowne i przy budżetowych rozwiązaniach nie wszystkie firmy może na to stać.

 

Edytowano przez www.mzone-net.eu (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość patrys

2. Utrzymania kopii zapasowych nośników danych wyłącznie do celów wewnętrznych, takich jak przywrócenie danych po awarii jednego z dysków.

Jaki regulamin, taka firma..

Podaj nazwę pośmiejemy się ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że na ich stronie piszą, że stosują:

 

- bezpieczeństwo danych zapewnia RAID 10

 

Wszystkie dyski poszły, czy system plików?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@patrys - https://www.google.pl/search?q=Utrzymania%20kopii%20zapasowych%20no%C5%9Bnik%C3%B3w%20danych%20wy%C5%82%C4%85cznie%20do%20cel%C3%B3w%20wewn%C4%99trznych%2C%20takich%20jak%20przywr%C3%B3cenie%20danych%20po%20awarii%20jednego%20z%20dysk%C3%B3w.&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a

 

Tylko że niestety podczas zakupu usługi jest checkbox który zaznaczyłeś - tam regulamin kieruje na inną www gdzie pisze:

 

Abonent zobowiązany jest do robienia kopii bezpieczeństwa we własnym zakresie. Jest odpowiedzialny za ich aktualność. Firma **** wykonuje co 24h kopie bezpieczeństwa, jednak nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dane abonenta umieszczone na serwerze, za ich ewentualną utratę. Firma **** dołoży wszelkich starań, aby dane użytkownikow były jak najlepiej zabezpieczone (np. stosować będzie zewnętrzne serwery kopii zapasowych).

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Skąd te krycie firmy? Może ktoś od nich właśnie czyta ten temat i wyjaśni co się stało (lub odbije piłkę). Tak to mamy jedynie opinię z jednej strony.

Nawet jeśli nie, to może się okazać przydatne jako przestroga dla innych i nauka, że kopie zapasowe zawsze warto robić samemu.

 

http://www.vmline.pl/kontakt

Edytowano przez Jarosław Szmańda (zobacz historię edycji)
  • Upvote 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mimo wszystko, należy wykonywać własnoręcznie backupy. Nigdy nie wiadomo, kiedy można zaufać firmie. W każdym bądź razie... Po prostu o tym zapamiętaj. Zresztą, czy nie łatwiej jest zrobić cron na VPS'ie, aby sam wykonywał backupy na zewnętrzny serwer FTP? Tak robiłem kiedyś, bardzo przydatne rozwiązanie i nie przydarzył mi się tego typu problem. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Niestety po raz kolejny się okazało, że backup na tym samym dysku/macierzy to żaden backup

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Panowie/Panie,

 

kolejny raz widac jak bardzo historyczne przyzwyczajenie polskich klientow do 'shared storage' wplywa na mylne zalozenia klientow dotyczacych uslugi i nie wykonuja backupu we wlasnym zakresie. Co wiecej raid czy 'near realtime backup', ktory znamy z ofert niektorych firm, trudno uznawac za backup przeciwdzialajacy ludzkiemu bledowi czy wlamaniu - skasowanie waznych danych jest wtedy kopiowane na 'near realtime backup' czy drugi dysk w RAID.

 

Generalizujac, klienci nie robia backupow, mentalnie zakladaja, ze tymi sprawami zajmuje sie dostawca IaaS, tak jak to bylo w shared storage a jednoczesnie wybieraja uslugodawcow kierujac sie glownie cena.

 

Oczywistym jest, ze przy takich parametrach rynku/mentalnosci zdarzac sie beda sytuacje jak wyzej.

 

Pamietajmy o backupie !!

 

pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dorzucę od siebie. W większości firm hostingowych regulamin gwarantuje, że usługodawca wykonuje kopie zapasowe. Normalna rzecz. Oznacza to, że w razie awarii, gdy kopii nie było, usługodawca nie wykonał prawidłowo umowy i jest odpowiedzialny za szkodę powstałą po stronie klienta.

 

ALE! Zawsze należy pamiętać, że odpowiedzialność usługodawcy w praktyce nie będzie nieograniczona. To nie jest tak, że kupując usługę za np. 300 zł rocznie, w razie utraty danych można skutecznie dochodzić roszczenia o utratę korzyści w wysokości np. 100 tys. złotych. Dla sądu sprawa jest prosta, jeśli rzeczywiście uzyskiwanie przychodów z serwisu było dla usługobiorcy tak ważne to mógł poświęcić godzinę tygodniowo/miesięcznie/kwartalnie na wykonanie samodzielnej kopii zapasowej, zatem uznawanie wyłącznej odpowiedzialności dostawcy usługi w praktyce nie przejdzie. Przyjmuje się, że granica odpowiedzialności dostawcy usługi hostingowej w efekcie tzw. miarkowania kary, w praktyce wynosić będzie maksymalnie kilkukrotności należnego abonamentu. Zależnie od dodatkowych okoliczności.

 

 

W opisywanej sprawie ważne będzie jaki regulamin faktycznie zaakceptował usługobiorca.

Edytowano przez alien (zobacz historię edycji)
  • Upvote 4

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

alien - racja, zdecydowanie większą stratę firma poniesie w wyniku utraty wiarygodności dla [nowego] klienta, który będzie teraz taką firmę omijał szerokim łukiem ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze jeden ważny powód robienia samodzielnych backupów. Upadek/likwidacja firmy hostującej. Jeżeli ona ogłosi upadłość to nie ma co liczyć na szybkie odzyskanie danych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam,
taka awaria wydarzyła nam się pierwszy raz od ponad 3 lat. Był to dość niecodzienny problem z powodu 'wypięcia' się 3 dysków z RAID10 plus kilku innych zdarzeń. Niestety nie wszystkie dane udało się szybko wrzucić na inny serwer. Dodam też, że wynajęliśmy zewnętrzną firmę zajmującą się takimi zdarzeniami, która uratowała sporą część danych.

Nadmienię iż mamy ponad 40 maszyn pod usługi VPS, gdzie generalnie wszystkie dane są bepakowane na zewnętrzne serwery 2 razy w tygodniu. W tym przypadku sytuacja wyglądała nieco inaczej, a VPSy na tej matce miały być zmigrowane w ciągu miesiąca na nowy serwer. Niestety utraciliśmy z tego serwera 30% danych, w tym dane Pana Krzysztofa Raciniewskiego. Jest nam niezmiernie przykro z tego powodu i dołożymy starań by problem już nigdy nie wystąpił.

Edytowano przez VMLine.pl (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×